Kaunialan Sairaala Oy ja Enfucell Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen hankkeesta, jossa kehitetään ikäihmisten hoivaan soveltuva etämittaus- ja huolenpitokonsepti. Hanketta koskeva aiesopimus allekirjoitettiin 1.6.2016.

Hankkeen tavoitteena on kehittää monimittauslaite, joka on käyttäjälleen huomaamaton ja yksinkertainen, tuo kotona asuvalle ikäihmiselle lisäturvaa ja säästää terveydenhuollon kustannuksia vähentämällä terveyskeskuskäyntejä. – Markkinoilla on runsaasti erilaisia etähoivalaitteita ja -sovelluksia, mutta niistä yksikään ei täysin vastannut sitä, mitä me haluamme asiakkaillemme tarjota, kertoo Kaunialan sairaalan toimitusjohtaja Mervi Ahlroth.

Enfucell on kehittänyt taipuisan ohuen paristoteknologian, joka mahdollistaa muun muassa iholle kiinnittyvään pehmotarraan upotettujen antureiden käytön. Paristoa on käytetty toistaiseksi lähinnä urheilun, logistiikan ja kosmetiikan sovelluksissa, mutta se on laajennettavissa myös lääketieteelliseen käyttöön.

– Olemme innoissamme siitä, että pääsemme kehittämään teknologiaa suoraan loppukäyttäjän kanssa, jolloin lopputuotteen käytettävyys reaalimaailmassa on mukana heti kehittämisen alkuvaiheesta lähtien, kuvailee yhteistyötä Enfucell Oy:n toimitusjohtaja Markku Ellilä.

Kauniala ja Enfucell ovat koonneet ympärilleen suomalaisten yritysten konsortion kehittämään teknologiaa valmiiksi kokonaispaketiksi. Konsortioon kuuluu muun muassa rovaniemeläinen Arctic Connect Oy, jonka videopohjaista etäyhteysjärjestelmää (Palvelu-TV) käytetään osana kokonaiskonseptia. Arctic Connect Oy on toiminut vuosia Suomen suurimpien sairaaloiden ja sairaanhoitopiirien, sekä sosiaalialan ammattilaisten videoneuvotteluteknologioiden palveluntarjoajana ja kehittäjätahona. Teknologia on yhteensopivaa johtavien markkinoilla olevien standardinmukaisten videoneuvotteluteknologioiden kanssa.

Lisätietoja:
Mervi Ahlroth, toimitusjohtaja, Kaunialan Sairaala Oy, puh. 050 374 2663
Markku Ellilä, toimitusjohtaja, Enfucell Oy, puh. 050 566 0402

Kaunialan Sairaala Oy on voittoa tavoittelematon sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja. Kauniala on tunnettu sotainvalidien sekä muiden ikäihmisten hoidon, hoivan ja kuntoutuksen osaamiskeskuksena. Kaunialassa työskentelee n. 290 henkilöä. Liikevaihto 2015 oli n. 19 miljoonaa euroa.

Enfucell Oy on vantaalainen teknologiayritys, joka on kehittänyt painotekniikalla valmistettavan ohuen, taipuisan ja ympäristöystävällisen SoftBattery® -pariston, joka voidaan liittää antamaan virtaa erilaisiin esineiden Internetin ja päällepuettavan elektroniikan tuotteisiin ja sovelluksiin. Yritys on perustettu vuonna 2002 ja työllistää n. 10 henkilöä.